Prowadzenie biznesu w branży kosmetycznej może być wyjątkową przygodą. Istnieje jednak wiele obowiązków związanych z ekologią i gospodarowaniem odpadami kosmetycznymi, które należy dopełnić. Chcesz otworzyć własną manufakturę kosmetyków naturalnych lub salon kosmetyczny, zająć się produkcją świec sojowych lub kompozycji zapachowych? Skorzystaj z usług doradczych BeautyEko Moniki Blezień-Ruszaj, rozwijaj swój biznes w branży beauty i śpij spokojnie!
Spis treści
1. Wpływ branży kosmetycznej na środowisko naturalne
Od zarania dziejów ludzie poszukiwali nowych sposobów na poprawę swojego wyglądu. Popularny w dzisiejszych czasach tryb życia w ciągłym biegu i mnóstwo zajęć w harmonogramie dnia sprawia, że zamiast tworzyć własne domowe kosmetyki z dostępnych w ogrodzie, lesie czy na łące roślin sięgamy po te oferowane przez producentów kosmetyków, które tak licznie wypełniają półki sklepów z kosmetykami zarówno tych tradycyjnych, jak i online. Pragnąc zadbać o swoje piękno kobiety i mężczyźni na całym świecie poza stosowaniem najlepszych kosmetyków, chętnie wybierają się także na zabiegi kosmetyczne. Czasem nie zdajemy sobie sprawy z tego, że także kosmetyki i usługi w branży beauty wpływają na środowisko naturalne. Coraz więcej ludzi żyjących świadomie pragnie stosować zrównoważoną rutynę pielęgnacyjną, aby złagodzić negatywny wpływ konsumpcjonizmu na środowisko naturalne.
Branża beauty rozwija się w ekspresowym tempie. Pojawia się coraz więcej marek silnie zorientowanych na klienta. Producenci kosmetyków wypełniają preparaty do pielęgnacji i makijażu coraz bardziej innowacyjnymi składnikami z całego świata. Popularność nowoczesnych preparatów wiąże się z niewidocznymi kosztami środowiskowymi. Istnieje wiele wyzwań dla producentów kosmetyków oraz właścicieli salonów kosmetycznych, którzy chcą zminimalizować wpływ swojej działalności na środowisko naturalne. Wyróżnić wśród nich można: marnowanie wody, wyrzucanie opakowań po zużytych kosmetykach zamiast ich recyklingu lub ponownego zastosowania, zanieczyszczenie środowiska czy odpady medyczne w klinikach medycyny estetycznej.
Recykling opakowań kosmetycznych nie zawsze jest prosty i łatwy. Wiele pojemniczków, kartoników, buteleczek i słoiczków, w których znajdują się perfumy, preparaty do pielęgnacji czy makijażu jest wykonanych z połączenia różnych materiałów. Dla firm zajmujących się recyklingiem stratą czasu bywa oddzielenie kilku różnych frakcji. Jest to niewygodne, nawet jeśli bez problemu konsument może to uczynić samodzielnie.
Zużycie wody to kolejny aspekt zabiegów pielęgnacyjnych. Jednak woda znajduje się też w większości kosmetyków — od preparatów do oczyszczania i kąpieli po balsamy i kremy. Mimo iż rolnictwo zużywa najwięcej wody to branża kosmetyków i higieny osobistej również wpływa na jej masowe zużycie. Coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę, dlatego konsumenci wywierają presję na marki kosmetyczne, niejako wymuszając na nich opracowanie długoterminowych rozwiązań w tej kwestii.
2. Zrównoważone praktyki w branży kosmetycznej
Problemy środowiskowe sprawiają, że konsumenci zachęcają producentów kosmetyków oraz właścicieli gabinetów kosmetycznych czy ośrodków SPA do wprowadzania praktyk przyjaznych środowisku naturalnemu. Stosowanie ekologicznych opakowań i zrównoważonych praktyk w branży beauty staje się w dzisiejszych czasach bardziej potrzebne niż kiedykolwiek wcześniej. Praktyki zrównoważonego rozwoju produktów kosmetycznych może obejmować:
- redukcję składników syntetycznych
- odpowiedzialne pozyskiwanie roślinnych składników aktywnych
- stosowanie zrównoważonych i naturalnych opakowań
- wykorzystanie energii odnawialnej
- stworzenie produktów bez zawartości wody w składzie
- ograniczenie zużycia wody i energii podczas produkcji kosmetyków czy wykonywania zabiegów kosmetycznych
- zmniejszenie śladu węglowego
3. Usługi doradcze dla producentów kosmetyków
Zastanawiałaś się kiedykolwiek, w jaki sposób Twoje codzienne rytuały pielęgnacyjne wpływają na środowisko naturalne? Największa różnica pomiędzy kosmetykiem ekologicznym a tradycyjnym to zawartość składników roślinnych. Oleje, ekstrakty i naturalne olejki eteryczne znajdujące się w kosmetykach ekologicznych wypełniają pierwsze miejsca w ich recepturach. Kolejna sprawa to opakowania kosmetyków. Istnieje mnóstwo sposobów, by zmienić markę kosmetyczną w ekologiczną. Warto wspierać innowacyjne inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju. Mnóstwo patentów w tej kwestii zdradzi ekspertka do spraw ekotrendów w branży beauty Monika Blezień–Ruszaj.
4. Usługi doradcze dla salonów kosmetycznych
Właściciele zarówno tych mniejszych, jak i tych większych salonów kosmetycznych nie zawsze wiedzą, w jaki sposób zadbać o aspekty środowiskowe, procedury sanitarne i procedury dotyczące gospodarowania odpadami w salonach kosmetycznych. Czasem nie mają też pojęcia jak przygotować się do kontroli sanepidu w salonie urodowym. Chcesz działać zgodnie z prawem? Zaufaj ekspertce, która podpowie, jak dostosować się do wymagań prawnych.
Jednym z obowiązków salonów kosmetycznych i fryzjerskich, które generują odpady medyczne lub zajmują się sprzedażą kosmetyków, jest dokonanie wpisu do rejestru BDO. Nie wiesz, jak to zrobić lub chcesz zadbać o to, by Twój gabinet kosmetyczny stał się bardziej ekologiczny? Monika Blezień-Ruszaj z BeautyEko z pewnością zaproponuje mnóstwo patentów i rozwiązań dla twojego salonu.
Zadaniem kosmetyków i usług kosmetycznych jest sprawianie, by ludzie wyglądali i czuli się pięknie każdego dnia. Salony urodowe oferują różnego rodzaju zabiegi – stylizacji i koloryzacji włosów, manicure i pedicure, makijażu, stylizacji brwi i rzęs, zabiegów pielęgnacyjnych na ciało i twarz, masażu, depilacji czy opalania natryskowego. Wiele z nich oferuje także sprzedaż detaliczną kosmetyków. Świadczenie tych usług może powodować powstawanie wielu odpadów, w tym również odpadów medycznych. Najważniejsze problemy środowiskowe związane z gabinetami urodowymi to:
- stosowanie składników chemicznych
- zanieczyszczenie powietrza
- zużycie wody i energii
- odpady stałe
- odpady medyczne
Efektywność ekologiczna zarówno w przypadku produkcji kosmetyków, jak i salonów urodowych oznacza dostarczanie wysokiej jakości usług i produktów przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia zasobów, odpadów i redukcji zanieczyszczeń. Nie chodzi tylko o gospodarowanie odpadami po ich powstaniu, ale przede wszystkim o ograniczanie ich powstawania.
Monika Blezień-Ruszaj z BeautyEko — doradca ds. ekotrendów i wdrażania rozwiązań przyjaznych środowisku. Wspiera przedsiębiorców w branży beauty w zakresie wdrożeń związanych z kosmetyką naturalną i ochroną środowiska. Doradza przy uruchomieniu manufaktur kosmetycznych w zakresie normy GMP. Od 2020 roku współpracuje z Kancelarią Prawną Kinga Konopelko jako ekspert ds. ochrony środowiska. Zajrzyj na stronę: https://beautyekombr.pl.
Artykuł powstał przy współpracy BeautyEko