Perfumy (po francusku "per fumee" czyli "przez dym") to ogólna definicja kosmetyków, których zadaniem jest nadawanie zróżnicowanym obiektom (przeważnie jest to ciało człowieka) pożądanego i długo utrzymującego się zapachu. W profesjonalnym nazewnictwie wyróżnia się rozmaite rodzaje tych substancji, których podział wynika z różnej zawartości olejków zapachowych.
Obowiązuje zasada, że im większa zawartość olejków zapachowych, tym lepsza jakość produktu, oraz większa jego trwałość. Pociąga to za sobą jego wyższą cenę. Faktem jest, że niewielu producentów oferuje nam wersję perfum. Zazwyczaj tylko marki luksusowe czy marki "niszowe". Należy zwrócić uwagę na fakt, że koncentracja olejków zapachowych mieści się w pewnych granicach, przy każdym rodzaju "perfum". Marki niszowe czy luksusowe zazwyczaj mieszczą się w górnej granicy, natomiast marki popularne/tanie w dolnej granicy. Sprawia to, że np. EDP marki luksusowej jest dużo trwalsza niż EDP marki popularnej.
Perfumy lub esencja perfum (parfum), najbardziej esencjonalne specyfiki, zawierające od 22 do 40% czystych olejków zapachowych. Stężenie alkoholu: 96 vol. Należą one do najbardziej szlachetnych perfum ze względu na ogromną wydajność – zapach perfum utrzymuje się bardzo długo, nawet przez kilka dób. Opakowania perfum są zazwyczaj bardzo luksusowe, a ich zawartość to zazwyczaj 7,5 ml, 15 ml i 30 ml. Wysoka jakość perfum czy esencji idzie w parze z ceną produktu. Przykładowo za jeden z najdroższych zapachów "niszowych", Clive Christian No. 1, trzeba zapłacić 2350,00 USD za flakonik 30 ml, czyli prawie 8 tys. PLN. Zazwyczaj jednak ceny perfum marek luksusowych wahają się między 500,00 a 900,00 PLN za buteleczkę 15 lub 30 ml.
Woda perfumowana (eau de parfum, EDP). W tym przypadku olejki zapachowe stanowią od 10 do 18%. Stężenie alkoholu: 80-90 vol. Istotną zaletą wód perfumowanych jest fakt, że ich zapach również bardzo długo utrzymuje się na ciele, a są znacznie tańsze od perfum i powszechnie dostępne na rynku. Tę wersję posiada w swojej ofercie praktycznie każdy producent perfum.
Woda toaletowa (eau de toilette, EDT) to zdecydowanie najpopularniejszy kosmetyk zapachowy. W jej składzie można znaleźć od 4 do 12% olejków zapachowych, uwalniających aromaty przez kilka godzin. Stężenie alkoholu: 60-85 vol. Jest zdecydowanie lżejsza od wód perfumowanych, dlatego nadaje się do codziennego stosowania, a nawet dwu czy trzykrotnego użytku w ciągu dnia. Jest to wersja, po którą częściej sięgamy latem.
Woda kolońska (eau de Cologne, EDC) to wersja w Polsce mało popularna i zazwyczaj kojarząca się z zapachami męskimi, co jednak nie jest regułą. Woda kolońska zawiera mniej olejków zapachowych od 3 do 5% – więc ma zdecydowanie delikatniejszy zapach od wody toaletowej. Stężenie alkoholu: 80 vol. Można ją bez obaw "przedawkowania" aplikować kilka razy dziennie. Wody kolońskie są wersją często występującą wśród popularnych marek amerykańskich.
Woda odświeżająca (eau fraîche; woda odświeżająca) ma najniższą zawartość czystych substancji zapachowych. Stężenie olejków zapachowych waha się między 1 a 3% dlatego – jak sama nazwa wskazuje – służy jedynie do delikatnego odświeżania, a nie nadawania długotrwałego zapachu. Stężenie alkoholu w tej wersji to 70-80 vol. Jest to wersja idealna na lato. Rzadko uczula na słońcu, a dodatkowo jest na tyle lekka, że można ją stosować bez obaw nawet w bardzo upalny dzień. W Polsce ta wersja jest praktycznie niedostępna. Jeśli występuje to zazwyczaj w ofercie popularnych marek drogeryjnych.
Kupując perfumy, należy pamiętać, że kompozycje zapachowe są silnie strzeżoną przez firmy kosmetyczne (czy perfumeryjne) tajemnicą handlową, lub też są zastrzegane patentami międzynarodowymi, np. jako własny znak towarowy. Tworzenie kompozycji zapachowych jest sztuką, którą zajmują się tysiące ludzi na świecie. Wybitnych perfumiarzy jednak jest jedynie kilkuset, a tych obdarzonych naprawdę wielkim talentem — jedynie kilkudziesięciu. Najsłynniejszymi perfumiarzami działającymi obecnie na rynku perfumeryjnym są np. Sophia Grojsman (Eternity Calvin Klein, Beautiful Estee Lauder, Tresor Lancome, Paris YSL), Alberto Morillas (CK One, Truth Calvin Klein, Acqua di Gio Armani, Miracle Lancome), Ann Gottlieb (Daisy Dream Marc Jacobs, 5th Avenue Elizabeth Arden) itp. Z ich usług korzystają tysiące producentów zapachów. Idealne perfumy wymagają od ich twórcy ogromnego talentu, włożenia ogromnego wysiłku i czasu. Bywa, że nad daną kompozycją perfumiarz pracuje wiele miesięcy, a nawet czasem dłużej. Do pomocy ma sztab ludzi, którzy badają światowe trendy czy oczekiwania grupy odbiorców, do której zapach będzie kierowany.
Wiele marek luksusowych zatrudnia specjalne jednostki do tropienia źródeł handlu podróbkami ich zapachów. We Francji, która uważana jest za ojczyznę perfum, wysokimi grzywnami karane jest nawet używanie czy tylko posiadanie podróbek. Podrzędni producenci wykorzystują pracę i wysiłek wielkich perfumiarzy, usiłując kopiować ich kompozycje i oferować na rynku jako "odpowiedniki", które tak naprawdę również są nieudolnymi podróbkami.

Zauważyłam, że wody toaletowe jednych marek są dużo trwalsze niż wody perfumowane innych marek. Tak chyba nie powinno być.
Ciekawe informacje.