Najsłynniejsze damskie zapachy z branży światowego perfumiarstwa cz. I

Najsłynniejsze damskie zapachy z branży światowego perfumiarstwa cz. I

Perfumy to według Słownika Języka Polskiego "kosmetyk w płynie dla kobiet i mężczyzn, zawierający kompozycję odpowiednio dobranych substancji zapachowych – naturalnych bądź sztucznych". Większość ludzi ich używa, a dla niektórych są nieodłącznym elementem do stosowania każdego dnia. Historia perfum sięga starożytności, ale masowa produkcja perfum rozpoczęła się dopiero w XVII wieku we Francji. Poznaj najsłynniejsze damskie zapachy z branży światowego perfumiarstwa.

 

 

Same surowce do produkcji perfum były sprowadzane głównie z Prowansji, gdzie uprawiano jaśmin, róże, lawendę, drzewa pomarańczowe oraz wiele innych gatunków roślin bogatych w esencjonalne olejki. W XIX wieku do produkcji perfum zaczęto wykorzystywać również substancje pozyskiwane syntetycznie. Połączenie składników pozyskiwanych z natury oraz stworzonych w laboratoriach pozwoliło otrzymać zupełnie nowe – nieznane do tej pory – zapachy. Od tego momentu rozpoczął się rozwój branży perfumeryjnej w formie, jaką znamy obecnie.

 

Powstało wiele kompozycji, które na stałe weszły do historii światowego perfumiarstwa, a dzięki osiągniętej przez nie sławie są produkowane przez marki do dziś. Nie wszystkie z nich wpisują się we współczesne trendy, ale jak powiedział wielki Karl Lagerfeld: "Trendy" to ostatni stopień przed "tandetny". Wszystkie natomiast znajdują nadal wielu swoich wielbicieli, a miłośnicy perfum – niezależnie od swoich upodobań – doceniają ich styl i klasę.

 

Jakie perfumy zyskały światową sławę i zostały przez specjalistów uznane za wyjątkowe?

 

Perfumy Jicky marki Guerlain

Jicky Guerlain (1889) to zapach, który zapoczątkował nowoczesną erę w perfumiarstwie. Kompozycja, w której po raz pierwszy oprócz składników naturalnych użyto również składników syntetycznych. Jicky to zapach orientalno-drzewny, wytrawny i cierpki, mogący obecnie uchodzić za "unisex". Nadal produkowany, dostępny głównie w firmowych butikach marki Guerlain.

 

Perfumy Chamade marki Guerlain

Chamade Guerlain (1969) – orientalno-kwiatowa kompozycja stworzona przez wnuka założyciela marki. Eleganckie, klasyczne perfumy, których inspiracją była powieść o niespełnionej miłości autorstwa Francoise Sagan – "La Chamade".

 

Perfumy Chanel No 5 marki Chanel

Chanel No 5 Chanel (1921), czyli jedna z najsłynniejszych kompozycji, od prawie 100 lat znajduje się na listach najlepiej sprzedających się perfum. (Niestety jest też jednym z najczęściej podrabianych zapachów). Kwiatowo-aldehydowa kompozycja była jedyną, na którą miała wpływ założycielka marki – słynna Coco Chanel. Zapach klasyczny i ponadczasowy, pasujący szczególnie do kobiet eleganckich, preferujących klasykę w swoim sposobie ubierania się i noszenia.

 

Perfumy Chanel No 19 marki Chanel

Chanel No 19 Chanel (1970) – to kwiatowo-zielona kompozycja, o której sama Coco Chanel mówiła, że to zapach najbardziej do niej samej pasujący. To druga z kompozycji zapachowych marki, uznana przez branżę perfumeryjną za jeden z najlepszych zapachów Chanel. Perfumy Chanel No 19 marki Chanel są chłodne, lekko cierpkie, ale w przeciwieństwie do Chanel No 5 doskonale sprawdzają się w dzisiejszych czasach i z powodzeniem mogą być używane również przez osoby młodsze.

 

Perfumy Anais Anais marki Cacharel

Anais Anais Cacharel (1978) to kwiatowa kompozycja oparta w przeważającej części na akordach białych kwiatów z domieszką kadzidła, mchu i drewna. Bardzo wyrazista i umiejąca zwrócić uwagę. Swoim charakterem odbiega od współczesnych zapachów kwiatowych, które zazwyczaj są lekkie i słodkie.

 

Perfumy Eden marki Cacharel

Eden Cacharel (1994) jest kolejnym kwiatowym zapachem marki, który wyróżnia się na tle współczesnych kompozycji opartych na kwiatach. Najmocniej wyczuwalne są w niej mimoza i lilia, ocieplone paczulą i osłodzone niewielką ilością egzotycznych owoców. Kolejne kwiatowe perfumy, ale niebanalne i z tzw. charakterem.

 

Perfumy Youth-Dew marki Estee Lauder

Youth-Dew Estee Lauder (1953) jest pierwszym zapachem słynnej amerykańskiej marki. Kompozycja orientalno-przyprawowa oparta na prawdziwym bogactwie nut. Dominują w niej przyprawy i kadzidło, nadając kompozycji wschodni, egzotyczny charakter.

 

Perfumy Aliage marki Estee Lauder

Aliage Estee Lauder (1972) to szyprowo-kwiatowa kompozycja, która była stworzona specjalnie dla osób uprawiających sport. Miała pasować do aktywności fizycznej i ją uprzyjemniać. W "podtytule" miała zapisane "sport fragrance spray" i zdominowana została przez chłodne, cierpkawe nuty mchu, wetywerii i cedru. Zapach ciekawy i z powodzeniem może być traktowany jako "unisex", pod warunkiem, że trafi na miłośnika perfum w nieco retro stylu.

 

Perfumy Cabochard marki Gres

Cabochard Gres (1959) – zapach z kategorii skórzanej, z wyraźnie wyczuwalnymi nutami skóry, dymu i mchu dębowego. Pozbawiony kobiecej słodyczy, przez niektórych z powodzeniem używany jako zapach męski. To perfumy charakterystyczne dla okresu, w którym powstały, ale nadal produkowane i chętnie kupowany (zwłaszcza przez kobiety, rzadziej przez dziewczęta).

 

Perfumy Cabotine marki Gres

Cabotine Gres (1990) są kwiatową kompozycją, która na przestrzeni ostatnich 30 lat doczekała się kilkunastu kolejnych wersji. Zapach dość ciężki, nieco ostry, lekko pudrowy (szczególnie wersja EDP). Kolejne kwiatowe perfumy z grupy klasyków, które odbiegają od kompozycji wypuszczanych na rynek w ciągu ostatnich 10 lat.

 

Najsłynniejsze damskie zapachy światowego perfumiarstwa cz. I

 

Jeśli ktoś lubi perfumy i interesuje się historią tej branży, powinien znać powyższe kompozycje, a jeśli nie zna, warto, żeby je poznał. A już niebawem w kolejnych artykułach przedstawię pozostałą światową klasykę, również tę stworzoną dla mężczyzn.

The following two tabs change content below.
Monika (Feerie)
Monika jest rodowitą warszawianką o ustabilizowanym życiu osobistym i zawodowym. Jej pasją od ponad 20 lat jest wszystko, co związane jest z szeroko pojętym światem zapachów. Z zacięciem powiększa swoją wiedzę na temat historii perfumiarstwa, historii domów perfumeryjnych i marek wypuszczających na rynek perfumy. Interesują ją nie tylko kwestie związane z powstawaniem samych zapachów, ale również ich opakowań, składników używanych do tworzenia kompozycji zapachowych, postacie twórców słynnych kompozycji, ciekawostki związane z branżą perfumeryjną, ewoluowanie trendów dotyczących zapachów. To osoba, dla której perfumy nie są jedynie produktem użytkowym… Są sztuką, która swój początek miała tysiące lat temu, a której zamierzchła historia jest (niestety) ciekawsza niż etap, do którego branża perfumeryjna w XXI wieku doszła. Posiada bogatą kolekcję zapachów, w której znajdują się głównie kompozycje stworzone w latach wcześniejszych. Kolekcjonuje również wydawnictwa związane z tą branżą, pozwalające jej poszerzać zasób wiedzy. W wolnych chwilach zagłębia się w tematykę ziół, kosmetyków i słynnych domów mody. Interesują ją też biografie wielkich kreatorów mody czy historie powstania słynnych marek kosmetycznych. Monika uważa, że każda prawdziwa pasja wzbogaca wewnętrznie człowieka oraz wspomaga jego rozwój intelektualny i emocjonalny. Sama o sobie mówi: "Pisanie na tematy, które mnie interesują, jest dla mnie swoistą rozrywką i relaksem. Dlatego w styczniu 2016 roku stworzyłam bloga https://perfumowakraina.wordpress.com/, a dodatkowo współpracuję z redakcją Trusted Cosmetics, pisząc artykuły, w których staram się przekazać nieco posiadanej przez siebie wiedzy, a może i "zarazić" czytelników swoją pasją . Mój Mąż ma również swoją wielką pasję (choć z zupełnie innej dziedziny), więc dla mojej wykazuje ogromne zrozumienie, a nawet przyczynia się do jej rozwoju. Swoje uczucia lokuję w moich najbliższych, swoim hobby i zwierzętach, do których mam bardzo emocjonalne podejście. I są to dla mnie trzy najważniejsze dla mnie elementy życia."

Powiązane artykuły

Kolejna porcja słynnych damskich zapachów Najsłynniejsze damskie zapachy z branży światowego perfumiarstwa cz. III

Najsłynniejsze damskie zapachy z branży światowego perfumiarstwa cz. III

Najsłynniejsze zapachy… Przez ponad 100 lat, kiedy na świecie rozwinęła się branża perfumeryjna w formie, jaką znamy obecnie, takich zapachów powstało jedynie kilkadziesiąt. I choć co roku wchodzi na rynek…

Więcej
Kolejna porcja sławnych damskich perfum Najsłynniejsze damskie zapachy z branży światowego perfumiarstwa cz. II

Najsłynniejsze damskie zapachy z branży światowego perfumiarstwa cz. II

Kultowe perfumy… Zapachy wszech czasów… Przeboje branży perfumeryjnej… Takie określenia pojawiają się w różnego rodzaju wydawnictwach poświęconych perfumom, w rankingach przedstawianych przez media czy w wypowiedziach osób reprezentujących branżę.  …

Więcej

7 komentarzy na temat “Najsłynniejsze damskie zapachy z branży światowego perfumiarstwa cz. I

  1. Pamiętam jak ogromne wrażenie zrobił na mnie Eden. Najpierw po prostu mi śmierdział a z każdą chwilą odkrywałam jaki jest głęboki i piękny. Majstersztyk.
    Gres jest mało popularny a ma mnóstwo zapachów, jest w czym wybierać. Lubię Gres Cabotine, szczególnie latem.

  2. Chanel no 19 chyba trafiają do mnie najbardziej z tych wymienionych, jednakże niektórych nie znam nawet ze słyszenia, więc muszę nadrobić.

  3. Super! Chanell to chyba wszyscy znają nawet jak nie używają 🙂 niektóre są dla mnie nowością 🙂 ale miło się czyta, tym bardziej że znawca w tej dziedzinie nie jestem:)

  4. Niezwykle interesujący artykuł, czytało się go z przyjemnością. Przyznam, że o marce Gres wcześniej nie słyszałam. Najlepiej znam zapachy Chanel, ale jakoś ich "nie czuję", może za parę lat mi się odmieni. 😉

    1. Marka GRES (jako Dom Mody) istnieje od ponad 80 lat , a perfumy tworzy od 1959 roku 🙂 To też jeden z najstarszych Domów Perfumeryjnych. Ale nie każdy musi sie interesować perfumami na tyle, żeby znać wszystkie marki (nawet te słynne) 🙂


Dodaj odpowiedź

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, trustedcosmetics.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.