Na przestrzeni lat ukazało się wiele książek o słynnej projektantce i założycielce jednego z najbardziej luksusowych Domów Mody na świecie — Coco Chanel. Jedne pozycje są bardziej wiarygodne, inne mniej. Jak to jest z pozycją "Sekretne życie Chanel No. 5. Pierwsza biografia najsłynniejszych perfum świata" autorstwa Tilar J. Mazzeo?
Tak już jest, że pisząc nieautoryzowane książki biograficzne, jedni autorzy rzetelnie przeprowadzają gromadzenie materiałów do napisania książki, a inni opierają się na ogólnikach, czasem plotkach po to, by książka zyskała rozgłos i dobrze się sprzedawała. Różne pod względem rzetelności przekazu są także książki o słynnej Madame. W 2010 roku na światowych rynkach pojawiła się dosyć zaskakująca pozycja, poświęcona nie tyle samej Coco Chanel, ile zapachowi, który projektantka wprowadziła na rynek. Zapachowi, który wszedł do sprzedaży w 1921 roku, a w 2009 został ogłoszony najseksowniejszym zapachem świata. Kompozycja, która miała ponad 80 lat, zdeklasowała wiele słynnych zapachów wprowadzonych na rynek w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.
Historię powstania zapachu i jego fenomen stara się nam przybliżyć autorka książki pt. "Sekretne życie Chanel No 5. Pierwsza biografia najsłynniejszych perfum świata". Książka zaczyna się od opisu lat młodości projektantki, biedy, w której przyszło jej żyć i jej pobytu w klasztornym sierocińcu. Przechodząc przez kolejne etapy życia Gabrielle Chanel (znanej później jako Coco Chanel), autorka publikacji pokazuje okres jej dojrzewania, nie tylko w sensie fizycznym, ale i późniejszym — zawodowym.
W tle historii życia słynnej Madame dosyć wcześnie pojawiają się kwestie związane z zapachami. Marzeniem Chanel, żeby stworzyć własną, niepowtarzalną kompozycję, inną niż wszystkie obecne na rynku. Już po osiągnięciu pozycji w świecie mody nadszedł czas na zrealizowanie marzenia o stworzeniu zapachu idealnego. Branża perfumeryjna intensywnie się rozwijała, piękne perfumy stały się obiektem marzeń każdej kobiety. Chanel znalazła w 1920 roku perfumiarza, z którym chciała zrealizować projekt wprowadzenia na rynek zapachu pod własną marką. I od tej chwili historia powstania Chanel No 5, historia jej receptury, historia produkcji tego zapachu czy jej dystrybucji pełna jest niejasności i zagadek, na które autorka książki poszukuje odpowiedzi, zbierając wiele ciekawych materiałów, wcześniej niepublikowanych.
Książka wyjaśnia czytelnikowi wiele kwestii takich jak:
- kiedy naprawdę powstał zapach?
- kto zapach produkował i produkuje?
- czy Chanel No 5 zawdzięcza swoją popularność reklamie?
- jak II wojna światowa przyczyniła się do popularności kompozycji?
- czy Coco Chanel ukradła cudzą recepturę zapachu?
- w jakim stopniu i dlaczego zmieniała się receptura kompozycji?
- dlaczego zapach zaczęto reklamować dopiero w latach 70. XX wieku?
New York Times o tej pozycji pisze: "Historia życia jednej z najciekawszych i najbardziej skomplikowanych kobiet dwudziestego wieku […] i opowieść o niezwykłych perfumach."
W książce można znaleźć wiele zaskakujących informacji, które nie są powszechnie znane. M.in. taką, że Coco Chanel krótko po wprowadzeniu zapachu na rynek zrzekła się wszelkich praw do niego na rzecz marki Bourjois (jednego z największych wówczas producentów perfum i kosmetyków) i że to właściciele marki Bourjois utworzyli markę Les Parfums Chanel i Chanel Inc. (siostrzana filia w USA). Projektantka szybko pożałowała, że pozbawiła się praw do zapachu i do końca życia usiłowała markę odzyskać (różnymi sposobami, również sabotując zapach i pracując nad jego złą reklamą). Bez powodzenia.
Książka jest pasjonującą lekturą dla miłośników marki Chanel, chcących poznać jej trudną historię, jeśli chodzi o kwestie zapachów wychodzących na rynek pod jej szyldem. Tak naprawdę, oprócz Chanel No 5, którą Coco Chanel wprowadziła na rynek, żaden z pozostałych zapachów nie był jej dziełem i nie miała żadnego wpływu na kompozycje produkowane przez Bourjois/Les Parfums Chanel.
Coco Chanel była postacią pełną zagadek i nawet lektura książek na jej temat nie wyjaśnia wielu aspektów jej postępowania. Zarówno w kwestiach prywatnych, jak i zawodowych czy biznesowych. Ponieważ książka opisuje specyfikę i rozwój branży perfumeryjnej lat 1920-1970 będzie ciekawa głównie dla tych osób, które chcą o zapachach wiedzieć coś więcej niż to, jak pachną.

Koniecznie musze ta ksiazke kupic 😀
Oglądałam film o Coco Chanel,ale książki o niej nie czytałam żadnej
Tym wpisem czuję się zachęcona do przeczytania tej książki.
Nawet nie zdawałam sobie sprawy z tego, że jest taka książka. Ale co się dziwić… To chyba najsłynniejsze perfumy