Branża kosmetyczna w Polsce — nowy raport

Branża kosmetyczna w Polsce — nowy raport

Branża kosmetyczna w Polsce odpowiada za 5,5% wartości dodanej brutto europejskiego rynku kosmetycznego. Przez ostatnią dekadę rodzimy rynek kosmetyków wzrósł o 75,3%. Polska jest też 9. eksporterem kosmetyków na świecie (3,8% – udział w eksporcie) oraz 5. w Unii Europejskiej (8%). Co jeszcze warto wiedzieć o branży kosmetycznej w Polsce? Kluczowe dane dotyczące sektora kosmetycznego w Polsce podsumował właśnie Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego w swoim najnowszym raporcie "Kosmetyczna Polska".

 

Raport o stanie branży kosmetycznej w Polsce

Przez kilka miesięcy Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego wraz z partnerem, WiseEuropa, zbierał i opracowywał dane niezbędne do przygotowania raportu o stanie branży "Kosmetyczna Polska".

– "Na taki raport sektor kosmetyczny w Polsce czekał 7 lat. Przez kilkanaście miesięcy przygotowywaliśmy publikację maksymalnie szeroko zakrojoną, jeszcze dogłębniej porządkującą dostępne na polskim i europejskim rynku dane. Chcieliśmy, by przedsiębiorcy z sektora kosmetycznego mieli solidny materiał do dobrego planowania i adaptowania swoich modeli biznesowych, a obserwatorzy rynku – dostęp do najbardziej aktualnych liczb" – mówi Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

 

Branża kosmetyczna w nowym świetle

Raport składa się z 5 rozdziałów poświęconych kolejno zagadnieniom: Polski na europejskim i światowym rynku kosmetycznym, rynku krajowego i jego charakterystyki, prognoz rynkowych, strategii konkurencji oraz zrównoważonego rozwoju w branży w najbardziej historycznym i praktycznym ujęciu. Każdy z nich to porcja najświeższych danych i kompleksowych analiz, rzucających nowe światło na sektor kosmetyczny w Polsce.

Z lektury raportu dowiadujemy się, że Polska jest 5. największym rynkiem kosmetyków w Unii Europejskiej, a jej udział w unijnym rynku w 2023 roku wyniósł 6,4%. Nasz kraj jest także dziewiątym eksporterem kosmetyków na świecie (3,8% – udział w eksporcie) oraz piątym w Unii Europejskiej (8%).

– "Od 2014 roku polski rynek kosmetyków wzrósł o 75,3% – zdecydowanie więcej niż cały rynek UE27 (34,0%). Był to drugi największy wzrost w Unii Europejskiej w tym okresie. Od przystąpienia Polski do UE wartość polskiego rynku kosmetycznego wzrosła prawie 3-krotnie. Branża kosmetyczna w Polsce dogania liderów Europy w szybszym tempie, niż oni się rozwijają – zgodnie z trendem konwergencji. Nie widać oznak słabnięcia tego wzrostu, wręcz przeciwnie – istnieje przestrzeń do dalszego doganiania krajów liderów, a Polska to robi – co dobrze widać po dynamice wzrostu polskiego rynku w ostatnich latach" – komentuje Krzysztof Bocian, analityk, Instytut WiseEuropa.

 

Branża kosmetyczna — rentowna, odporna, elastyczna

Na osiągane przez branżę wyniki składa się wiele czynników. Przede wszystkim rynek jest otwarty, charakteryzuje się dużą różnorodnością i dywersyfikacją oferty. Na półkach stale pojawiają się produkty od nowych graczy, a sam sektor dostarcza przeróżnych możliwości biznesowych.

– "Zwłaszcza w Polsce, gdzie posiadamy szerokie zaplecze produkcyjne, laboratoryjne, technologiczne – tutaj produkty mogą powstawać od zera do gotowego do sprzedaży wyrobu. Biznes jest zatem wciąż obiecujący" – dodaje Justyna Żerańska.

Branża kosmetyczna w Polsce okazała się też wyjątkowo odporna na kryzysy ostatnich lat. Sprzyja temu m.in. mocne nastawienie producentów na eksport.

– "Sektor produkcji kosmetyków podołał kryzysom ostatnich dwóch dekad (kryzys finansowy 2008–2009, kryzys Strefy Euro, pandemia COVID-19, kryzys energetyczny) i konsekwentnie wraca na ścieżkę rozwoju po okresach dekoniunktury. Dodatkowo produkcja kosmetyków w Polsce charakteryzuje się bardzo wysoką rentownością na tle pozostałych branż w gospodarce. W latach 2013–2023 wyniosła ona średnio 8,3% – prawie 2-krotnie więcej niż w przetwórstwie przemysłowym oraz średnio w gospodarce" – wyjaśnia Krzysztof Bocian.

 

Zrównoważony rozwój w branży kosmetycznej – ujęcie praktyczne

Po raz pierwszy Kosmetyczni uporządkowali także kluczowe kwestie związane z regulacjami wynikającymi m.in. z Europejskiego Zielonego Ładu w rozdziale "Zrównoważony rozwój w branży kosmetycznej – od deklaracji politycznych do obowiązków regulacyjnych". Ta piąta część raportu to nowa jakość dla branży kosmetycznej w Polsce. Jest to nie tylko historyczny rys idei zrównoważonego rozwoju czy uporządkowanie kluczowych dla niej globalnych i regionalnych inicjatyw. To przede wszystkim zbiór praktycznych wskazówek i rad dotyczących tego, jak działać, jak raportować, jak strategicznie podejść do kwestii zielonych w prowadzeniu kosmetycznego biznesu.

– "Otoczenie regulacyjne dotyczące polityki klimatycznej jest dynamiczne, a w perspektywie następnych lat należy spodziewać się kolejnych inicjatyw mających na celu redukowanie wpływu działalności człowieka (a więc i biznesu) na środowisko. Przy okazji tworzenia raportu staraliśmy się więc stworzyć pierwszą kompleksową mapę tej części przestrzeni regulacyjnej, by ułatwić firmom działalność i zrozumienie regulacji, które będą miały kluczowy wpływ na nasz sektor" – podsumowuje Justyna Żerańska.

 

Cały raport można bezpłatnie pobrać ze strony Kosmetycznych [klik].

 

Najlepszy portal kosmetyczny TrustedCosmetics.pl to pierwsze źródło informacji o tym co się dzieje w branży kosmetycznej. A polskie marki kosmetyczne opisaliśmy w artykule pt.: Ranking polskich marek kosmetycznych od A do Z.

The following two tabs change content below.
Magazyn TrustedCosmetics.pl to branżowy portal kosmetyczny i popularny blog kosmetyczny w jednym. Stworzyła go pasjonatka branży beauty, by połączyć marki kosmetyczne z kobietami kochającymi kosmetyki oraz najpopularniejszymi blogerkami kosmetycznymi i influencerkami urodowymi. Zaglądaj na TrustedCosmetics.pl po najświeższe newsy z branży kosmetycznej. Skorzystaj z usług Wirtualnej Asystentki w branży kosmetycznej, poznawaj laureatów Plebiscytu Diamenty Beauty, nowości kosmetyczne, recenzje kosmetyków oraz rankingi i kosmetyczne wybory redakcji. Jako pierwsza poznawaj najnowsze i nieznane dotąd marki kosmetyczne, godne polecenia kosmetyki oraz perfumy, a także najlepsze usługi kosmetyczne i fryzjerskie. Zaglądaj również na blog redaktor kosmetycznej, który znajduje się na kobiecym blogu lifestylowym https://www.sposobynazycie.pl/ i bądź na bieżąco z nowinkami w branży kosmetycznej.

Powiązane artykuły

Perfumy i kosmetyki na Halloween

Perfumy i kosmetyki na Halloween

Halloween to niezwykła okazja, by wyrazić swoją kreatywność lub zadbać o swoją skórę i włosy podczas halloweenowego SPA w zaciszu własnego domu. Marki kosmetyczne coraz częściej przygotowują perfumy na Halloween…

Więcej
Najlepszy Sklep Kosmetyczny 2024 – głosowanie trwa

Najlepszy Sklep Kosmetyczny 2024 – głosowanie trwa

Poznaliśmy już listę nominowanych w Plebiscycie Najlepszy Sklep Kosmetyczny 2024 roku, teraz czas rozpocząć głosowanie. Która z poniższych drogerii i perfumerii Twoim zdaniem zasługuje na ten tytuł? Pomóż nam wybrać…

Więcej

Dodaj odpowiedź

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, trustedcosmetics.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.