6 mitów dotyczących odchudzania

6 mitów dotyczących odchudzania

Zbliża się czas wyjazdów, wakacji i urlopów. Wiele osób właśnie rozpoczyna odchudzanie, aby wyszczuplić ciało i wyglądać doskonale w bikini. Każdy z nas chce być fit, każdego miesiąca ukazują się w księgarniach tony nowych książek dotyczących odchudzania, a w związku z tą nową modą powstało całkiem sporo mitów, którym się przyjrzymy.

 

Ja też jestem kobietą i czasem przypominam sobie te mało komfortowe chwile, kiedy wskazówka mojej wagi znacznie przekroczyła założona przeze mnie "odpowiednią wagę". Wówczas od razu mam chęć rzucić się w wir szalonego odchudzania. Moja głowa myśli "wystarczy, że skorzystam ze wszystkich porad, dotyczących zrzucania zbędnych kilogramów" i zaczynałam przeszukiwać wszelkiego rodzaju poradniki, w których jak się okazało, jest sporo bzdur!

 

1. Otyłość jest dziedziczna

To jest popularna wymówka osób, którym nie chce się po prostu wziąć za siebie i pozbyć zbędnych kilogramów. Dlaczego? Ponieważ przeprowadzone badania naukowe udowadniają jedynie, że dziedziczymy skłonność do otyłości, a nie samą nadwagę!

Tak naprawdę możemy zrobić wiele dla swojego zdrowia i utraty kilogramów, ponieważ geny nie mają żadnego wpływu na to, co, kiedy i w jakich ilościach spożywamy. Dlatego warto przestać zrzucać winę za swój tłuszczyk oraz fałdki na swoich przodków i zmienić styl życia, oraz sposób odżywiania, ponieważ tak naprawdę wszystko zależy od nas samych. Ważne jest to, by ilość przyjmowanych i spalanych kalorii była na tym samym poziomie, wówczas niechciane kilogramy nie odłożą się w Twoim organizmie.

Gdzieś niedawno usłyszałam takie mądre zdanie, że "otyłość jest wynikiem naszego sposobu odżywiania oraz życiowych nawyków". Zatem postawmy na aktywność fizyczną, wybierajmy niesłodzoną wodę do picia i zdrowo się odżywiajmy.

 

2. Głodówka jest najlepszym sposobem odchudzania

Nie mam pojęcia, kto wymyślił głodówkę. Być może pochodzi ona od sformowania "oczyszczanie organizmu", które czasem stosuje się w celu usunięcia toksyn i nagromadzonych resztek żywności w jelitach i żołądku. Jednak nigdy nie powinna być alternatywą dla zdrowego i rozsądnego żywienia czy zrzucania kilogramów. Być może sprawi, że w kilka dni, ktoś schudnie, lecz równie szybko odzyska te kilogramy.

Głodówka nie tylko osłabia, ale także wyniszcza organizm. Aby zachować energię i mieć siłę do działania, musimy przyswajać odpowiednie składniki odżywcze, zasobne w witaminy, pierwiastki i minerały.

 

3. Jeśli się odchudzam, to mogę jeść każde owoce bez względu na ilość

Okazuje się, że nie, ponieważ poza dobroczynnie działającymi witaminami i błonnikiem owoce zawierają także cukry. Zatem ilość owoców w diecie osoby odchudzającej powinna być rozsądnie dawkowana. Wówczas warto wybierać mniej kaloryczne owoce takie jak arbuzy, jabłka czy owoce jagodowe. Owoce mogą stanowić zamiennik niezdrowych słodyczy, jednak po ich spożyciu, szczególnie w dużych ilościach poziom insuliny wzrasta tak samo, jak po spożyciu słodkości.

 

4. Produkty typu "light" odchudzają

Niestety napisy na opakowaniach produktów spożywczych takie jak: "bez cukru", "0%" czy "light" są najczęściej doskonałym zagraniem marketingowym. Teoretycznie takie oznaczenie powinno oznaczać, że zawierają mniej cukru lub tłuszczu. Jednak zamiast cukru, często są one dosłodzone sztucznymi słodzikami, które spożywane w nadmiarze, szkodzą. Ponadto tłuszcze ułatwiają przyswajanie witamin i mikroelementów, a jeśli ich nie ma, to dany produkt spożywczy nie odżywia organizmu.

 

5. Jeśli chcę zrzucić kilogramy, to muszę wyeliminować tłuszcze z diety

Tłuszcze są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, nie tylko stanowią budulec dla niektórych hormonów, ale także ułatwiają przyswajanie witamin A, E, D i K. Jeśli całkowicie wyeliminujemy tłuszcze z codziennej diety, wówczas mogą pojawić się problemy hormonalne, z wypróżnianiem czy choćby awitaminoza.

Ważne, aby nauczyć się rozróżniać dobre i złe tłuszcze. Istotne dla prawidłowego działania ludzkiego organizmu są produkty bogate w kwasy omega-3, które znajdują się w olejach roślinnych np. lnianym oraz orzechach i rybach morskich. Złe tłuszcze to takie, które zawarte są w produktach pochodzenia zwierzęcego (poza rybami), i to właśnie te powinniśmy ograniczyć.

 

6. Koniec z jedzeniem po 18

Przeglądając najróżniejsze diety, w wielu z nich znalazłam zalecenie, by ostatni posiłek zjeść przed godziną 18. To dla mnie absurdalna informacja! Oczywiście, wiem, że metabolizm i układ trawienny zwalnia podczas nocnego wypoczynku. Jednak logicznie na to patrząc, mój dzień bywa długi: śniadanie jem o 6:30, drugie śniadanie o 10:30, obiad o 16:30, a chodzę spać o 22 lub 23. Zatem przed 18 to ja nie jestem głodna, jednak koło 20:30 mam ochotę coś przekąsić. Powszechnie wiadomo, że około 3 godzin trawimy pokarm, jednak jeśli to będzie lekkostrawne, maleńkie danie to nie zakłóci równowagi pomiędzy ostatnim posiłkiem a nocnym snem.

 

 

Poszukując informacji dotyczących odchudzania, a raczej, jak się z czasem okazało — zrównoważonego odżywiania i sposobu życia, sama znalazłam wiele absurdów. Uważam, że do każdej nowinki należy podchodzić z rozsądkiem. Moim zdaniem tak naprawdę należy dopasować sposób odżywiania do indywidualnego trybu życia każdej osoby. A jeśli naprawdę pragniesz zdrowo zrzucić kilogramy, po prostu wybierz się do specjalisty, który podpowie Ci co, kiedy i jak należy jeść, ale także jak odpowiednio przygotowywać posiłki, bo w zdrowej kuchni również sposób przygotowania ma znaczenie!

 

A może Wy znacie jakieś mity dotyczące odchudzania? Piszcie śmiało, chętnie je poznam!

 

Materiał powstał przy współpracy z Cateringiem dietetycznym Eat Zone.

The following two tabs change content below.
Renata Zielezinska
Redaktor kosmetyczna, pasjonatka branży beauty, copywritera, której misją jest poszukiwanie wyjątkowych i niezwykłych produktów oraz usług, które zapewniają troskliwą i niezwykłą pielęgnację. Recenzentka kosmetyków i usług spa, opiniotwórczyni i influencerka w branży urodowej. Tworzy własną Listę Kosmetycznych Znakomitości, jest pomysłodawczynią Plebiscytu Diamenty Beauty oraz wyzwań urodowych dla Czytelniczek. Autorka wielu tekstów o urodzie, zdrowiu, pielęgnacji, medycynie estetycznej i żywności. Z branżą urodową związana od 2007 roku, Ekspert Akademii Versum, doradza wielu firmom z branży beauty. Uwielbia zdobywać i doskonalić wiedzę, chętnie bierze udział szkoleniach, sympozjach i konferencjach, które wzbogacają ją w nowe wiadomości oraz są doskonałą okazją do nawiązywania nowych kontaktów.

Powiązane artykuły

Które kosmetyki kolagenowe są najlepsze? 6 firm produkujących kosmetyki kolagenowe — przegląd

6 firm produkujących kosmetyki kolagenowe — przegląd

Kolagen to jeden z najpopularniejszych suplementów, stosowanych zarówno przez sportowców w trosce o mięśnie i stawy, jak i w kosmetyce, dla poprawy urody.   Wykorzystywanie kolagenu jako suplementu diety jest…

Więcej
Paznokcie zdobione metodą foliową Przegląd metod zdobień paznokci – metoda foliowa

Przegląd metod zdobień paznokci – metoda foliowa

Metoda foliowa inaczej saran wrap jest dosyć popularna. Myślę, że to zasługa tego, iż jest ona prosta w wykonaniu, a zarazem efektowna. Za jej pomocą możemy stworzyć oryginalne i niepowtarzalne…

Więcej

5 komentarzy na temat “6 mitów dotyczących odchudzania

  1. Bardzo ważny jest po prostu ruch na świeżym powietrzu. Oczywiście dieta to podstawa, trzeba po prostu uważać na to co się je, lepiej jeść częściej w małych ilościach, 5 mniejszych a nie jak to często bywa 3 większe posiłki.

  2. Z tego co pamiętam to ostatni posiłek powinno się zjeść 2-3 godziny przed snem, ale nie jestem pewna.
    Zbyt duża ilość jabłek też może nam dodać kilogramów 😉
    My teraz z mężem zaczniemy biegać 😀


Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze są własnością ich autorów. Autor ponosi pełną odpowiedzialność za treść wpisu. Jeżeli wynikną z tego konsekwencje prawne, trustedcosmetics.pl może przekazać wszelkie informacje stronom zainteresowanym na temat danego użytkownika oraz pomóc w jego zlokalizowaniu.